Co łączy nauszniki, narty wodne i alfabet Braille’a?

Co łączy nauszniki, narty wodne i alfabet Braille’a?

Choć ciężko w to uwierzyć, twórcy wszystkich trzech byli nieletni, kiedy udało im się dokonać swojego odkrycia. Ale dzieci – wynalazcy to nie rzadkość. Na co dzień używamy wielu przedmiotów, których twórcy nie skończyli jeszcze szkoły. W niektórych przypadkach – nawet podstawowej.

Jak dziecięce wynalazki zmieniają świat?
Większość dziecięcych wynalazków to rzeczy praktyczne i niezbędne, ale z nieco innego punktu widzenia, niż ten do jakiego przywykliśmy na co dzień. I tak, nieletnich twórców mają na przykład, nauszniki wymyślone przez 15-latka po mroźnym dniu jazdy na łyżwach.
Innym przykładem jest składany model ciężarówki, zaprojektowany w 1963 roku przez dumnego, sześcioletniego Roberta Patcha. Kolejny – lody na patyku (niewiele wynalazków uszczęśliwiło tylu ludzi!), których twórca miał 11 lat i trochę szczęścia; zostawił na zewnątrz szklankę z ulubionym sokiem podczas dużych mrozów. Gdy następnego dnia odkrył, że przysmak zamarzł, postanowił spróbować go mimo to – i tak wpadł na pomysł mrożonych przekąsek, nabitych na patyk dla większej wygody.

Ale dziecięce wynalazki to nie tylko zabawki i słodycze. Mało kto zdaje sobie sprawę, że alfabet Braille’a powstał, gdy jego twórca miał zaledwie 15 lat. Również inni znani wynalazcy zaczynali prace nad przyszłymi źródłami sukcesu w bardzo młodym wieku – wystarczy wspomnieć chociaż Aleksandra Grahama Bella, który swój telefon rozwijał od osiemnastego roku życia. Nieco bardziej współczesnym przykładem jest chwytająca za serce historia dziewczynki, która zachorowała na raka w wieku lat 11 i nie mogła poruszać się swobodnie ze względu na kroplówkę z chemioterapią (która dla małej dziewczynki była zbyt duża i ciężka). Wpadła więc na pomysł, by spakować całą zawartość kroplówki do wygodnego plecaka. Wymagało to wiele przeróbek i starannego planowania, ale udało się i Kylie Simonds (której udało się pokonać chorobę) zdobyła już 47,000 dolarów na produkcję swojego projektu.
Dzieciom zawdzięczamy też mniej poważne, choć przydatne wynalazki, takie jak: trampolina (której twórca, przyglądając się spadającym na rozpiętą siatkę cyrkowym artystom, zastanawiał się, o ile lepiej bawiliby się, gdyby od siatki bezpieczeństwa mogli się odbijać…), narty wodne, czy urządzenie do smażenia bekonu w mikrofali (które przyniosło ośmioletniej twórczyni niemal milion dolarów…).

Od pomysłu do sukcesu
Co jednak – oprócz wieku dumnych twórców– łączy powyższe wynalazki? Czy można znaleźć punkt wspólny alfabet Braille’a lodów na patyku i nart wodnych? Wszystkie pomysły, choć z pozoru banalne, wymagały dostrzeżenia problemu, uporu w szukaniu rozwiązania i… unikalnej, dziecięcej ciekawości, która każe szukać odpowiedzi na takie pytania jak: „jak mogę czytać, kiedy tracę wzrok?”, „dlaczego narty jeżdżą po śniegu, a nie po wodzie?” a nawet „czy mogę zjeść zmrożoną wodę z sokiem?”. Dorośli rzadko doceniają tę dziecięcą kreatywność, czemu trudno się dziwić – na każdy genialne dzieło potomka nieuchronnie przypadają setki zepsutych zabawek, rozkręconych zegarków i brudnych ścian. Jednak zamiast tłumić tę niespożytą energię, lepiej zachęcać dziecko do twórczego jej wykorzystania.
Rodziców, którzy chcą robić coś kreatywnego razem z dzieckiem na pewno zainteresuje wirtualna szkoła robotyki dla dzieci Compertus. Pomaga ona budować i programować roboty z klocków LEGO i stanowi nie tylko świetną rozrywką (który maluch nie lubi klocków LEGO?), ale również okazję do zdobywania wiedzy z przedmiotów ścisłych i rozwijania dziecięcej kreatywności. Dzięki materiałom, które udostępnia szkoła innowacyjnej robotyki Compertus, dzieci nauczą się budować i programować roboty, a nawet projektować własne. Kto wie – może następny dziecięcy wynalazek powstanie właśnie w Waszym domu?

RoboCAMP

This post is also available in: angielski

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>