4 niezwykłe rzeczy, do których można wykorzystać klocki LEGO

4 niezwykłe rzeczy, do których można wykorzystać klocki LEGO

W książce Świat Zofii Jostein Gaarder nazywa klocki LEGO „najdoskonalszą zabawką świata” – ponieważ można zbudować z nich nieskończenie wiele konstrukcji. Jednak, poza zabawą w konstrukcje, kultowe klocki LEGO mają wiele innych zastosowań, w tym wiele zupełnie zaskakujących. Do czego jeszcze mogą nam posłużyć?

1. Rysowanie map
Na łamach Journal of Automation, Mobile Robotics & Intelligent Systems naukowcy tłumaczą, jak pomocne w rysowaniu map mogą być niewielkie roboty. Wyposażone w specjalne instrumenty, mogą dotrzeć do miejsc człowiekowi niedostępnych, by robić dokładne fotografie terenu. Naukowcy dowodzą też, jak proste może być zbudowanie takiego robota, prezentując przy okazji swój projekt – robota z klocków LEGO. Pierwsze testy wypadają obiecująco – wyposażony w czujnik ultradźwięków (pochodzący również z zestawu LEGO) robot świetnie spełnia swoją funkcję.

2. Terapia psychologiczna
Specjalne zestawy klocków LEGO (o nazwie LEGO Serious Play) wykorzystywane są w gabinetach psychologów. Te starannie zaprojektowane klocki służą pacjentom do konstruowania metaforycznych historii, mających ułatwić im opowiadanie o traumatycznych przeżyciach lub pomóc z radzeniem sobie w stresujących sytuacjach. Terapia okazała się szczególnie pomocna dla dzieci cierpiących na zaburzenia ze spektrum autystycznego.

3. Nauczanie w szkołach wyższych
Profesor wykładający w amerykańskiej wyższej szkole biznesu na łamach prestiżowego Learning & Leading with Technology podzielił się niedawno swoją metodą nauczania. Aby przystępnie wyjaśnić studentom takie pojęcia, jak „krzywa uczenia się”, czy teorię skryptów zachowania, używa on zestawów klocków LEGO. Na jego zajęciach studenci pracują w parach, wspólnie budując zadane konstrukcje. Metoda jest podobno niezwykle efektywna. Nie jest to jedyny przypadek, w którym klocki LEGO pomogły wykładowcy uczelni. W brytyjskim Southampton, profesor używał klocków, by dobitnie uzmysłowić studentom pierwszego roku, czym jest plagiat, prawo autorskie i prawo cytatu.

4. Konstruowanie robotów we własnym domu
Dzięki zestawom LEGO służącym do budowania robotów możemy zaprojektować niemal dowolne urządzenie, które następnie zaprogramujemy według własnego widzimisię. Wśród konstrukcji z klocków prezentowano już robotyczne ramię (które było w stanie podnosić i przenosić niewielkie przedmioty), ruchomą replikę silnika V8, czy nawet działającą drukarke3D (której wiertło było jedynym elementem konstrukcji niepochodzącym z zestawu LEGO). Olbrzymią zaletą klocków jest fakt, że możemy budować roboty w zaciszu własnego domu, mając do dyspozycji jedynie komputer i zestaw LEGO. Ciekawa elektronika nie musi znajdować się tylko w szkole. Chcesz to sprawdzić?

Na dobry początek warto zajrzeć na wirtualną platformę edukacyjną Compertus – niezwykłe miejsce w sieci, w którym znajdziemy projekty robotów, prezentacje i wskazówki, jak również gotowe programy dla naszych konstrukcji. Compertus to szkoła robotyki dla dzieci w wieku 6 – 14 lat. Znajdziemy tam konstrukcje o różnym poziomie trudności i zaawansowania. Szkoła innowacyjnej robotyki jest teraz dostępna dla każdego, kto ma ochotę spróbować swoich sił w tworzeniu robotów. Wejdź na Compertus i wspólnie z dzieckiem sprawdź, ile radości sprawia konstruowanie bystrych maszyn.

ŹRÓDŁA:
Buckley, C. (2015). Conceptualising plagiarism: using Lego to construct students’ understanding of authorship and citation.Teaching In Higher Education, 20(3), 352-358.
Lindsey, M. D., & Neeley, C. R. (2010). BUILDING LEARNING CURVE AND SCRIPT THEORY KNOWLEDGE WITH LEGO.Marketing Education Review, 20(1), 71-75. doi:10.2753/MER1052-8008200110 doi:10.1080/13562517.2015.1016418
Peabody, M. A. (2015). Building with purpose: Using LEGO SERIOUS PLAY in play therapy supervision. International Journal Of Play Therapy, 24(1), 30-40. doi:10.1037/a0038607
Singh, J., & Bedi, P. (2013). MAP CONSTRUCTION AND LOCALIZATION USING LEGO MINDSTORMS NXT. Journal Of Automation, Mobile Robotics & Intelligent Systems, 7(3), 22-30.

This post is also available in: angielski

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>